YLÄKOULUSSA JA LUKIOSSA
Opettajan ikkunaosuutta varten tehtäväni oli OPH:n ja HYOL ry:n
toivomuksesta kysyä opetustyössä toimivien opettajien edustus tähän
osuuteen, minkä ilolla toteutin, koska en ole opetusalan työssä.
Kuitenkin koulussa tuntuu olevan maamme hallituksen ym. taholta jatkuvien
muutosten ja uudistusten toimet meneillään, niin opettajilla on kädet
täynnä työtä muutenkin. Kesti jonkin aikaa, että työtiimi saatiin kokoon.
Alkuneuvotteluissa aineiston sisällöstä, opetushallituksen puolelta tuotiin seuraavanlainen näkökulma:
Kuten oli puhetta, aineisto sopii:
perusopetuksen 8. luokan historian
opetuksen ops-tavoitteisiin ja erityisesti sisältöalueeseen S4 Suurten
sotien aika: Perehdytään maailmansotiin ja sodista selviytymiseen
erityisesti tavallisen ihmisenja ihmisoikeuskysymysten näkökulmasta.
Samoin tämä sopii lukion kaikille yhteiseen Itsenäisen Suomen historia (HI3) -kurssiin.
Lisäksi tätä tematiikkaa voidaan käsitellä uskonnon- ja
elämänkatsomustiedon, äidinkielen tai taito- ja taideaineiden
opetuksessa sekä useampien oppiaineiden yhteisenä ns. monialaisena
oppimiskokonaisuutena.
|
Te opettajat olette
parhaat asiantuntijat käyttämään aineistoa niinkuin koulunne,
luokkanne, opetusryhmienne tilanteisiin parhaiten sopii.
OPPILAIDEN IKÄHAITARI
Jos ajattelee perusopetuksen 8. luokkaa ja lukion oppilaita, niin
nuoren ihmisen kehitysvaihe saattaa olla melko erilaisessa vaiheessa.
Tavoitesivulla oli esillä osioiden rakenne:
- mahdollisimman lyhyt faktaosuus = perustieto
- elämyksellinen ja aidon kokemuksen välittävä lyhyt sisältö
- palauteosuus, jossa rohkaistaan nuoria purkamaan ajatuksiaan ja omia käsityksiään
- ja työstämään vastaavia asioita nykyaikana ja palaute kootaan julkaistavaksi.
Fakta- ja perustieto-osuus on niin yksinkertainen, että sopii yhtä
hyvin eri ikäisille. Palaute wordin kysymyksissä on vähän hajontaa
enemmän ja niitä jokainen opettaja voi vapaasti tehdä lisää - jotain
on tehty pohjaksi ja koetettu etsiä myös näkökulmaa tähän päivään ja
tulevaisuuteen.
TUNTIMÄÄRÄT
ovat eri tavoin käytettävissä perusopetuksessa 45 min ja lukiossa 75
min. Edelleen lukio-opiskelussa voitaneen käyttää työskentelytapaa
esim. siten, että ennakkotehtävänä opetusryhmä voisi etukäteen lukea
läpi, tutustua koko aineiston, koska oppiminen tapahtuu omatoimisemmin
ja pidempinä kokonaisuuksina.
Sellaisessa työskentelyssä voisi
- ensimmäisellä tuntikokoontumisella
jakautua neljään ryhmään, jolloin ryhmät voisivat työstää oman osionsa
ja
- toisella tunnilla kukin ryhmä voisi purkaa oman
osionsa työskentelyn kaikille. Tämä järjestely vaatisi kaksi
opetustuntia/kertaa.
Perusopetuksessa oppiaineisto käsitellään oppitunnilla ja em. kaltaista ennakkoperehtyminen ei ehkä voi
toteutua, jolloin jouduttaisiin käyttämään esim. 4 tuntia/kertaa
vastaavanlaiseen ratkaisuun.
MONIALAINEN OPPIMISKOKONAISUUS
on houkutteleva yhteistyömahdollisuus eri oppiaineiden välillä ja
yleensä sen kaltaiset luovan toiminnan toteutukset herättävät
kiinnostusta paikkakunnan mediassa laajemminkin.
1918 - LAPSET
Tässä osuudessa oli pakko tehdä vähän erilainen menettely, koska 100v on niin
pitkä aika ja vuosikymmenet vaiettu jakso, ettei siitä ole tämän ajan
lapsilla monilla juuri mitään tietoa.
(Nyt jo eläkeiässä oleva sukupolvi muistaa, että kouluopetuksessa vaiettiin aivan kokonaan 1918 tapahtumista.)
1918 osiossa on otettu taustaosuuteen Valtioneuvoston virallisen
muistovuosi.fi aikajana, joka antaa kokonaiskuvan vuoden nopeasti kehittyneistä tapahtumista ja voi jäsentää eri tapahtumat yhteen.
Koska 1918 kuva-aineisto saattaa olla voimakkaasti vaikuttavaa, sitä ei
ole sisällytetty suoraan aineistoon, jotta käyttäjät, opettajat, ym.
voivat valita itse linkkisivujen kautta tai muutoin netissä esillä
olevaan kuva-aineiston.
1918 vuosi käynnisti kaikille lapsille tarvittavan yleisen
oppivelvollisuuden kehittämisen sekä lasten suojelutoiminnan, järjestöt
syntyivät ja toimivat edelleen.
Ensimmäisen maailmansodan jälkee käynnistyi yleismaailmallisen lastensuojelun ja lastenoikeuksien sopiminen, josta seurasi:
LAPSEN OIKEUKSIEN JULISTUS / SOPIMUS
Sen vuoksi 1918-osion
yhteydessä on otettu myös selkeästi esiin ja lopuksi keskitytään YK:n
Lastenoikeuksien julistukseen / -sopimukseen, jotta
voidaan katsoa ja työskennellä eteenpäin lasten oikeuksien ja hyvän
elämän näkökulman toteutumiseksi. Niiden tarve ei ole kadonnut
mihinkään 2000-luvulla, päinvastoin tarve näyttää kasvavan maailman
kriisialueilla.
OPETTAJIEN IKKUNAN PALAUTE
Edellä oli joitakin näkökohtia, joihin
varmaan löytyy koulussa luovia ratkaisuja ja toimintoja, jotka toivottavasti
tulevat esille palautteiden yhteiselle koontisivulle. Sieltä voidaan löytää yhteiseen käyttöön uusia ideoita.
Aineistoa voidaan myös muokata saadun palautteen pohjalta.
Mikäli opettajat haluavat käyttäjätunnuksen ja salasanan takana olevan
osuuden, jonne voivat tuoda aineistoa, niin se on mahdollista, mutta
luultavasti opettajilla on jo erilaisissa verkkomedioissa tällaiset ryhmät ja mahdollisuudet toteutettuna.