logo
sotaorvot
sotalapset
sotalapset

evakot
evakkolapset

1918logo

1918 lapset


 
OPETTAJAN IKKUNA



AINEISTON KÄYTTÖ:

YLÄKOULUSSA JA LUKIOSSA

Opettajan ikkunaosuutta varten tehtäväni oli OPH:n ja HYOL ry:n toivomuksesta kysyä opetustyössä toimivien opettajien edustus tähän osuuteen, minkä ilolla toteutin, koska en ole opetusalan työssä.
Kuitenkin koulussa tuntuu olevan maamme hallituksen ym. taholta jatkuvien muutosten ja uudistusten toimet meneillään, niin opettajilla on kädet täynnä työtä muutenkin. Kesti jonkin aikaa, että työtiimi saatiin kokoon.

Alkuneuvotteluissa aineiston sisällöstä, opetushallituksen puolelta tuotiin seuraavanlainen näkökulma:

Kuten oli puhetta, aineisto sopii:

perusopetuksen 8. luokan historian opetuksen ops-tavoitteisiin ja erityisesti sisältöalueeseen S4 Suurten sotien aika: Perehdytään maailmansotiin ja sodista selviytymiseen erityisesti tavallisen ihmisenja ihmisoikeuskysymysten näkökulmasta.

Samoin tämä sopii lukion kaikille yhteiseen Itsenäisen Suomen historia (HI3) -kurssiin.

Lisäksi tätä tematiikkaa voidaan käsitellä uskonnon- ja elämänkatsomustiedon, äidinkielen tai taito- ja taideaineiden opetuksessa sekä useampien oppiaineiden yhteisenä ns. monialaisena oppimiskokonaisuutena.

Te opettajat olette parhaat asiantuntijat käyttämään aineistoa niinkuin koulunne, luokkanne, opetusryhmienne tilanteisiin parhaiten sopii.


OPPILAIDEN IKÄHAITARI
Jos ajattelee perusopetuksen 8. luokkaa ja lukion oppilaita, niin nuoren ihmisen kehitysvaihe saattaa olla melko erilaisessa vaiheessa.
Tavoitesivulla oli esillä osioiden rakenne:
- mahdollisimman lyhyt faktaosuus = perustieto
- elämyksellinen ja aidon kokemuksen välittävä lyhyt sisältö
- palauteosuus, jossa rohkaistaan nuoria purkamaan ajatuksiaan ja omia käsityksiään
- ja työstämään vastaavia asioita nykyaikana ja palaute kootaan julkaistavaksi.

Fakta- ja perustieto-osuus on niin yksinkertainen, että sopii yhtä hyvin eri ikäisille. Palaute wordin kysymyksissä on vähän hajontaa enemmän ja niitä jokainen opettaja voi vapaasti tehdä lisää - jotain on tehty pohjaksi ja koetettu etsiä myös näkökulmaa tähän päivään ja
tulevaisuuteen.


TUNTIMÄÄRÄT
ovat eri tavoin käytettävissä perusopetuksessa 45 min ja lukiossa 75 min. Edelleen lukio-opiskelussa voitaneen käyttää työskentelytapaa esim. siten, että ennakkotehtävänä opetusryhmä voisi etukäteen lukea läpi, tutustua koko aineiston, koska oppiminen tapahtuu omatoimisemmin ja pidempinä kokonaisuuksina.
Sellaisessa työskentelyssä voisi
- ensimmäisellä tuntikokoontumisella jakautua neljään ryhmään, jolloin ryhmät voisivat työstää oman osionsa ja
- toisella tunnilla kukin ryhmä voisi purkaa oman osionsa työskentelyn kaikille. Tämä järjestely vaatisi kaksi opetustuntia/kertaa.

Perusopetuksessa oppiaineisto käsitellään oppitunnilla ja em. kaltaista ennakkoperehtyminen ei ehkä voi toteutua, jolloin jouduttaisiin käyttämään esim. 4 tuntia/kertaa vastaavanlaiseen ratkaisuun.


MONIALAINEN OPPIMISKOKONAISUUS
on houkutteleva yhteistyömahdollisuus eri oppiaineiden välillä ja yleensä sen kaltaiset luovan toiminnan toteutukset herättävät kiinnostusta paikkakunnan mediassa laajemminkin.


1918 - LAPSET
Tässä osuudessa oli pakko tehdä vähän erilainen menettely, koska 100v on niin pitkä aika ja vuosikymmenet vaiettu jakso, ettei siitä ole tämän ajan lapsilla monilla juuri mitään tietoa.
(Nyt jo eläkeiässä oleva sukupolvi muistaa, että kouluopetuksessa vaiettiin aivan kokonaan 1918 tapahtumista.)
1918 osiossa on otettu taustaosuuteen Valtioneuvoston virallisen muistovuosi.fi aikajana, joka antaa kokonaiskuvan vuoden nopeasti kehittyneistä tapahtumista ja voi jäsentää eri tapahtumat yhteen.
Koska 1918 kuva-aineisto saattaa olla voimakkaasti vaikuttavaa, sitä ei ole sisällytetty suoraan aineistoon, jotta käyttäjät, opettajat, ym. voivat valita itse linkkisivujen kautta tai muutoin netissä esillä olevaan kuva-aineiston.
1918 vuosi käynnisti kaikille lapsille tarvittavan yleisen oppivelvollisuuden kehittämisen sekä lasten suojelutoiminnan, järjestöt syntyivät ja toimivat edelleen.
Ensimmäisen maailmansodan jälkee käynnistyi yleismaailmallisen lastensuojelun ja lastenoikeuksien sopiminen, josta seurasi:

LAPSEN OIKEUKSIEN JULISTUS / SOPIMUS
Sen vuoksi 1918-osion yhteydessä on otettu myös selkeästi esiin ja lopuksi keskitytään YK:n Lastenoikeuksien julistukseen / -sopimukseen, jotta voidaan katsoa ja työskennellä eteenpäin lasten oikeuksien ja hyvän elämän näkökulman toteutumiseksi. Niiden tarve ei ole kadonnut mihinkään 2000-luvulla, päinvastoin tarve näyttää kasvavan maailman kriisialueilla.


OPETTAJIEN IKKUNAN PALAUTE
Edellä oli joitakin näkökohtia, joihin varmaan löytyy koulussa luovia ratkaisuja ja toimintoja, jotka toivottavasti tulevat esille palautteiden yhteiselle koontisivulle. Sieltä voidaan löytää yhteiseen käyttöön uusia ideoita.
Aineistoa voidaan myös muokata saadun palautteen pohjalta.

Mikäli opettajat haluavat käyttäjätunnuksen ja salasanan takana olevan osuuden, jonne voivat tuoda aineistoa, niin se on mahdollista, mutta luultavasti opettajilla on jo erilaisissa verkkomedioissa tällaiset ryhmät ja mahdollisuudet toteutettuna.


OPETTAJIEN IKKUNAN PALAUTESIVULLE



* * *

Nuorten projektin etusivulle



Paluu OPETUSHALLITUKSEN materiaalisivulle

Paluu Pääkaupunkiseudun sotaorpojen Suomi 100v hankkeen  ETUSIVULLE