![]() sotaorvot |
![]() sotalapset |
![]() evakkolapset |
![]() 1918 lapset |
OPETTAJAN IKKUNA kolmena ruutuna |
SYNTY
TAVOITE pääosin valmis |
KÄYTTÖ
pääosin valmis |
PALAUTE KEHITTÄMINEN täydentyy... |
- 8.lk Sofia toivoi: lasten kertomana tietoa 1. ja 2. maailman- sodan lasten elämästä, vaiheista |
- historian opettaja Daniel tarvitsi historian kirjojen puutteessa opetusaineistoa, jossa hyödynnetään digitaalisen materiaalin mahdollisuudet |
- mummi Marja-Liisa Veltheim toivoi oman ikäpolvensa kerto- muksia lapsille ja nuorille |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
1.
SOTAORVOT |
2. SOTALAPSET |
3. EVAKKOLAPSET |
4. 1918 LAPSET |
|||
Klikkaa sotaorvon elämänkaaren alkuun... |
Klikkaa sotalasten polun alkuun... |
Klikkaa evakkolasten taipaleen alkuun... |
Klikkaa 1918 lasten kohtaloiden alkuun... |
SYNTY
TAVOITE pääosin valmis |
KÄYTTÖ
pääosin valmis |
PALAUTE KEHITTÄMINEN täydentyy... |
Olen Jaakko Harjuvaara, emeritus khra ja läänin- rovasti, www.sotaorvot.fi webmaster. Edesmennyt vaimoni Orvokki Harjuvaara oli sotaorpo ja hoidin yhdessä hänen kanssaan em.sivuston webmastertehtäviä. Hänen kuolemansa jälkeen olen jatkanut sitä tehtävää kunnioituksesta sotaorpojen elämäntaivalta ja kohtaloa kohtaan itsenäisen isänmaamme historiassa. Oma kotisivumme on https://www.jaakkoharjuvaara.fi/ ja sieltä selviää lisää. Olen myös 90v kouluni seniorisivuston webmaster www.jykls.net ja niinkuin näkyy, niin pidän atk:sta ja sen haasteista ja vastuullani on nyt yli 50 000 tiedostoa netissä ja lisää tulee tässäkin projektissa. | Moikat,
olen v. 1987 syntynyt järvenpääläinen kahden lapsen (s. 2008
& 2010) isä ja erityisopettaja (kasvatuspsykologia ja
erityispedagogiikka, Helsingin yliopisto). Lisäksi olen teatterialan
ammattilainen, koulutuksena teatteri-ilmaisun ohjaaja (Metropolia AMK). Suomi on huomattavan paljon heterogeenisempi kansakunta kuin 1900-luvun alussa. Tämä näkyy ja tuntuu myös lasten ja nuorten maailmassa. Peruskoulun ja lukion historianopetuksen ei tarvitse pönkittää yhtenäistä nationalistista kansallistunnetta, mutta se voi hyvin laajentaa ja syventää ymmärrystä menneeseen. Tuota menneisyyttä voimme hyödyntää peilinä nykyisyyden moniulotteisempaan ja valveutuneempaan ymmärrykseen. |
Pääkaupunkiseudun sotaorpojen
Suomi 100v
hankkeen
ETUSIVULLE |