SOTAORPOJUMALANPALVELUS KAATUNEIDEN MUISTOPÄIVÄNÄ SU 18.5.2008 HELSINGIN VANHASSA
KIRKOSSA
Saarna Orvokki Harjuvaara
Teksti Joh 15:1-10 "Minä
olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri. Hän leikkaa
minusta
pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää
tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi
hedelmää entistä enemmän. Te olette jo puhtaat, sillä se sana,
jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät. Pysykää
minussa,
niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se
pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy
minussa. "Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy
minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te
ette saa aikaan mitään. Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut
oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja
viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi. "Jos te pysytte
minussa
ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja
te saatte sen. Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki, että te
tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte olevanne
opetuslapsiani. Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen
minä
rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. Jos noudatatte
käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen
noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan."
KAKSI AIHETTA
Tällä
sunnuntailla on kalentereissa kaksi nimeä, kaksi aihetta: kirkollinen
ja historiallinen. Kirkollinen aihe on Pyhän Kolminaisuuden
päivä, historiallis-isänmaallinen on Kaatuneitten muistopäivä jota me
vietämme erityisesti talvi- ja jatkosodassa kaatuneitten läheistemme
muistoksi. Tänä vuonna on ollut harvinainen sattuma , että kirkkovuoden
pääsiäis- ja helluntaiaikaan liittyvät juhlat ovat menneet päällekkäin
maallisten juhlien kanssa, Helatorstai vappuna, Helluntai äitienpäivänä
ja Pyhän Kolminaisuuden päivä kaatuneitten muistopäivänä.
KOLMINAISUUDENPÄIVÄ
Pyhän
Kolminaisuudenpäivän tarkoituksena on muistuttaa meille Jumalan
suuruutta ja moninaista, kaiken kattavaa toimintaa.
Kolmiyhteisen
Jumala on ilmoittanut itsensä ja toimii täällä ajallisessa historiassa
kolmessa eri persoonassa, kolmenlaisena toimintana Hän on
ilmaissut itsensä meille Isänä Luojana, Jeesuksessa Lunastajana
ja Pyhänä Henkenä, Pyhittäjänä. Sanat voivat tuntua vaikeilta
ja
teologisilta, mutta ne voidaan ymmärtää myös hyvin yksikertaisesti:
LUOJA
Jumala
Luojana merkitsee yksinkertaisesti näkemystä ja uskoa siihen, että
Jumala on kaiken elämän alullepanija ja ylläpitäjä Hän on se
”puuttuva alkupiste”, josta koko moninainen ja rikas olemassaolo ja
elämä on saanut alkunsa. Aina joissain historian vaiheissa esiintyy
uskomuksia, että elämän alku ja voimassa pysyminen on pelkästään
tieteellisesti selvitettävissä, mutta jonnekin jää aina se jokin,
kohta, johon tarvitaan Jumalan yli-inhimillinen viisaus, valta ja
voima. Sitä tarvitaan myös kaiken elämän pysymisessä, kehittymisessä ja
jokaisen yksilön elämän vaiheissa, niiden, jotka sen näkevät
ja
tunnustavat – ja myös niiden, jotka hänet kieltävät. Mitään elämää ei
synny eikä elämä jatku ilman Jumalan voimaa, tuhota me osaamme ihan
itse, sekä omaa että toistemme ja luonnon elämää.
LUNASTAJA
Jeesuksessa
näkyy Jumala Lunastajana, Pelastajana ja tämä kertoo siitä,
miten
Jumala näki yksityisen ihmisen ja koko ihmiskunnan
kulkeutuneen
eroon hänestä. Hän hän näki synnin, joka tuhoaa kaikkea
Jumalan
luomaa. Ja hän näki myös sen, pelastamaan meidät ja
lunastamaan
meidät synnin vallasta omiksi lapsikseen. Jeesus rakensi ristillään
sillan synnin orjuudesta Jumalan yhteyteen, tien takaisin siihen
elämään, johon Jumala ihmisen alun perin loi. Sovituksesa
avautui
jokaiselle uusi mahdollisuus saada yhteys Jumalaan.
PUOLUSTAJA
Jumalan
kolmas persoona on Pyhä Henki, jonka Jumala lähetti tänne maailmaan
Jeesuksen työn jatkajaksi. Pyhä Henki tekee työtään sekä yksityisen
ihmisen että srk:n kohdalla. Pyhä henki synnyttää
ensin
kaipuun Jumalan yhteyteen ja sen avauduttua auttaa ja rohkaisee ihmistä
pysymään Kristuksen yhteydessä. Jumalan Pyhä Henki on myös seurakunnan
synnyttäjä ja Hän tahtoo olla seurakunnan todellinen johtaja. Pyhän
Hengen toiminnan käsittämisessä on nykyajassakin paljon
kaikenlaista ylilyöntiä ja harhaa, kun ihmiset luulevat
joskus
voivansa määrätä Pyhä Henki tai jotenkin omia Pyhä Henki itselleen tai
omalle ryhmälleen. Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa Kristusta ja
muistuttaa siitä, että pelastus ja Jumalan lapseus on tarkoitettu
jokaiselle ihmiselle, joka tietää tarvitsevansa Jeesusta pelastajakseen
ja tahtoo avata sisimmän sydämensä hänelle, seurata häntä. Kukaan
ihminen tai mikään yhteisö ei omaa yksinoikeutta Pyhän Hengen työhön.
YKSI KOKONAISUUS
Pyhä
Kolminaisuus on toisaalta teoreettisesti vaikea, toisaalta
yksinkertainen. Yksi Jumala, joka tekee työtään, esiintyy kolmessa
muodossa. Vähän kuin taloon sisään katselisi kolmesta eri seinillä
olevasta ikkunasta. Joka puolelta näkyy eri näkymä, vaikka kyseessä on
yksi ainoa talo.
VAPAAN ISÄNMAAN LIPUT
Tänään
on siis myös kaatuneitten muistopäivä, joka varmasti herättää meissä
täällä monenlaisia tunteita, ikävää, kaipausta, muistoja. Erityisesti
kaikkien sodassa isänsä menettäneiden kohdalla, joita tänään on
kokoontunut tähän kirkkoon. Tuomiokirkkoseurakunta on antanut
meille arvokkaan lahjan, kun saamme kutsua tätä messua
erityisesti sotaorpokirkoksi. Kaatuneitten
muistopäivän
kunniaksi täällä kirkon kuorissa on vapaan isänmaamme lippu
ja
meidän oma lippumme. Ennen kuin lähdin tänne
kirkkoon,
vedimme myös kotipihallamme salkoon Suomen kauniin valkoisen
siniristilipun ja lipputangon juurelle sytytin kynttilän tervehdykseksi
ja kunnianosoitukseksi Kärstilänjärvellä maaliskuussa 1940 kaatuneelle
isälleni. vain erinäinen määrä kuvitelmia. Hänet on haudattu
Lounais-Suomeen, yli 200 km päähän nykyisestä kodistamme,
mutta
sinne ei nyt ollut tilaisuutta kynttilää viedä. Näin on varmaan monen
muunkin teidän kohdallanne tänään.
MUISTOKYNTTILÄ YLI 90 000
KAATUNEELLE
Sytytä
muistokynttiläsi parvekkeelle, pihaan tai kotisi pöydälle isäsi kuvan
vieraan, ei paikalla ole merkitystä! Joku muistaa jotakin isästään,
useat ei mitään. Itselläni ei ole hänestä pienintäkään muistikuvaa,
Monille äideillemmekin puolison menetys oli niin vaikea,
ettei
siitä voinut puhua edes lasten kanssa tilanteessa, jossa vuosien ajan
oli tehtävä kaikkensa selvitäkseen päivästä toiseen. Monen ajatukset
ovat kuitenkin tänään kauan sitten menetetyssä isässä, joillekin
veljessä tai ehkä vielä pojassa. Samoin jotkut muistavat puolisoa, joka
kaatui viereltä, joku taas kantaa edelleen sodan kipua ruumiissaan ja
sydämessään. Tuhoutuihan talvi- ja jatkosodassa yli 90 000 parhaassa
työiässä olleen miehen elämä lopullisesti. Jälkeen jäi n. 30 000
sotaleskeä, sotaorpojen määrää ei kukaan edes laskenut. Tänään me
elämme toivossa, että edes jälkikäteen tämä luku selvitettäisiin ja me
saisimme ikään kuin ihmisarvon tässä meille kalliissa maassa. Sodan
pitkä varjo on ulottunut ja ulottuu koko meidän sotaorpojen elämän yli,
samoin kuin muiden sodan lasten, jotka eri tavoin jäivät sodan
jalkoihin ja ovat koko elämänsä kantaneet samoja haavoja sielussaan
kuin mekin.
HYÖTYKASVI KANTAA HEDELMÄÄ
Tämän juhlapäivän evankeliumiteksti on Jeesuksen
vertaus viinipuusta. Suomenkielessä me puhumme
viiniköynnöksestä,
koska kyseessä on varsinaisesti köynnös eikä puu. Se ei
kuitenkaan ole olennaisinta tässä vertauksessa, vaan olennaisinta on
köynnöksen hedelmät, joita kasvi kantaa.. Kyseessähän ei ole koriste-
vaan hyötykasvi. Me kaikki, jopa kaupunkilaistuneetkin,
ihmiset
tiedämme, ettei mikään kasvi tuota hedelmää pakottamalla, vaan hyvän
maaperän ja hyvän hoitamisen tuloksena. Yksikään kasvin oksa
ei
tuota hedelmää, ellei se ole kiinni rungossa. Ja kasvi tuottaa satoa
vain, jos sen rungossa ja oksissa pääsee virtaamaan elämänneste. Jeesus
sanookin: ”Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon
hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään.” Miten paljolta
touhulta ja hätäilyltä me säästyisimmekään, jos me tämän muistaisimme!
Sen sijaan, että jatkuvasti juoksemme paikasta toiseen, yritämme pitää
huolta siitä, että omat mielipiteemme tulevat kuuluviin ja saamme
viimeisen sanan joka keskustelussa, meidän tulisi pitää huolta siitä,
että toimimme oikein, niin että rakastamme lähimmäistämme niin kuin
itseämme ja Jumalaa ja hänen tahtonsa toteutumista yli kaiken. Hedelmää
kantamattomia oksia Jeesus nimittää kuivettuneiksi ja sanoo selkeästi
sellaiset oksat kerätään pois ja heitetään tuleen. Viiniköynnös ei ole
koristekasvi, jonka oksia ja kukkia vain ihaillaan. Se on hyötykasvi,
jonka yksikään oksa ei ole tarkoitettu vain katseltavaksi ja
ihailtavaksi, vaan hedelmän kantamiseen.
RAKKAUS ON TÄRKEIN
Jeesuksen opetuksessa
on myös selvää, mitä tällä hedelmälle tarkoitetaan. ”Niin kuin Isä on
rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun
rakkaudessani. Jos noudatatte minun käskyjäni, te pysytte minun
rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn
hänen rakkaudessaan.” Jeesuksen opetuksesta me tiedämme, että hänen
käskynsä kulminoituu yhteen ainoaan kehotukseen: ”Rakasta Herraa, sinun
Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Tässä ei ole
kyse mistään ihmeellisestä, ylimaallisesta asiasta vaan arkisesta
elämästä. Lähimmäisen rakkaus on yksinkertaista toisen huomioon
ottamista, toiselle tilan antamista, kuuntelemista, usein myös vaivan
näkemistä toisen ihmisen puolesta. Ensisijaisesti omista läheisistämme,
lapsistamme, lapsenlapsista, mutta myös jokaisesta, joka
tiellemme tulee. Se on usein myös omasta mukavuudesta luopumista. Oikea
rakkaus ei laske eikä luettele, mitä on tullut tehdyksi.
Tilinteon
päivänäkään rakkautta lähimmäisilleen osoittaneet eivät tiedä, mitä
hyvää ovat tehneet. Suurinta kiitosta ei saa hän, joka on toitottanut
kaikkialla omaa hyvyyttään ja omia tekojaan, omia saavutuksiaan. Ei
edes se, joka uskoo olevansa kaikkia muita parempi. Jumala toimii
salatulla tavalla siellä, missä rakkaus, toinen toisensa
kunnioittaminen ja armahtaminen on saanut jalansijaa. ”Älköön oikea
kätesi tietäkö, mitä vasen tekee.
NÄKYMÄTÖN JOHDATUS
Viinitarhurin hoitotyö
on joskus myös kipua tuottavaa. ”Jokaisen oksan, joka ei tuota
hedelmää, hän leikkaa pois.””Ja jokaisen oksan, joka tuottaa hedelmää,
hän puhdistaa, jotta se tuottaisi runsaamman sadon”. Joka on joskus
edes nähnyt hedelmäpuun hoitoa, tietää, että puhdistaminenkin on usein
leikkaamista – ja leikkaaminen koskee” Se merkitsee jonkin
osan
pois ottamista – emmekä me haluaisi luovuttaa pois mitään siitä, jota
meillä itsellämme on. Mutta usein juuri leikkausten aikaan, kipeinä
hetkinä, ihminen saa tuntea Jumalan hyvän läsnäolon.
Toisaalta
tuntuu, että Jumala on kaukana poissa, mutta hän onkin lähellä juuri
silloin. Taaksepäin katsoessamme voimme aina joskus nähdä tämän ihmeen.
On suurenmoista joskus pienen hetken nähdä, että vaikka omat toiveet
eivät aina toteutuneetkaan, Jumalan johdatus on sittenkin ollut hyvä,
parempi kuin osasimme etsiä. Vaikeimpinakin hetkinä Jumala hoitaa
lastaan
niin kuin tarhuri kasvejaan.
KIITOLLISUUS
Tänään Kaatuneitten muistopäivänä
me ajattelemme niitä, joiden elämä päättyi sodassa liian nuorina.
Voimme kuitenkin. kiitollisina nähdä, että heidän uhrinsa on Jumalan
siunaamana antanut meille vapaan isänmaan, jonka arvoa ei millään voi
mitata. Me saamme täällä vapaassa maassa myös kokoontua yhteiseen
jumalanpalvelukseen rukoilemaan ja kiittämään, viettämään pyhää
ehtoollista ja pyytämään itsellemme ja läheisillemme,
isänmaallemme ja koko ihmiskunnalle Jumalan siunausta. Haluan päättää
rukoukseen, joka on minun isäni ainoassa sodan
ajalta
säilyneessä kirjeessä:
"Sinun
rauhasi anna mulle
elon kohtalot kirkastain, en mä pyytänyt tyyntä tietä,
sinun tahtosi tietä vain."