Teksti
Luukkaan evankeliumi 11:5-13
"Jeesus
sanoi vielä: "Kuvitelkaa, että joku teistä menee keskellä yötä
ystävänsä luo ja sanoo: 'Veli hyvä, lainaa minulle kolme
leipää. Eräs ystäväni poikkesi matkallaan luokseni, eikä minulla
ole tarjota hänelle mitään.' Toinen vastaa sisältä: 'Älä häiritse
minua. Ovi on jo lukossa, ja minä olen nukkumassa lasten kanssa. En
minä voi nousta antamaan mitään.' Mutta minä sanon teille: vaikka
hän ei nousisikaan antamaan toiselle leipää pelkkää ystävyyttään, hän
kuitenkin tekee sen, kun tämä hellittämättä pyytää, ja hän antaa niin
paljon kuin toinen tarvitsee. "Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin
teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille
avataan. Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka
kolkuttaa, avataan. Ei kai kukaan teistä ole sellainen isä, että
antaa pojalleen käärmeen, kun poika pyytää kalaa? Tai skorpionin,
kun hän pyytää munaa? Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa
lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin totta kai teidän Isänne paljon
ennemmin antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä
pyytävät."
* * *
Tämän vuoden aikana tulee kuluneeksi 70 v sodan
alkamisesta Suomen rajoilla. Vuosi vuodelta sodan aika etääntyy, mutta
yhä me ajattelemme sodan vaatimia uhreja, yhä haluamme kokoontua
viettämään kaatuneitten muistopäivää. Te, arvoisat sotalesket, rakkaat
äitimme, muistelette tänään häntä, joka oli teille rakkain ihminen ja
jonka kanssa te olitte valmistautuneet elämään koko elämänne – mutta
toisin kävi. Yhteinen elämänne oli tuskin päässyt alkamaan, kun
sota erotti teidät ja teillä on vain muisto ja toisilla lapsi. Eräs
opiskelutoverini on kirjoittanut Sotalesken laulun, jossa toistuu
ajatus: ”Jäi pieni poika ja pala maata, en ilman toivoa olla saata.” On
hyvä, että te olette täällä yhdessä meidän sotaorpojen kanssa.
Suurempi
osa meistä täällä on sotaorpoja, joiden lähes koko elämä on kulunut
isää kaivaten. Vain harvalla on jonkinlainen muisto isästä, toisilla on
kirjeitä, melkein puhki luettuja, kaikilla ei sitäkään – vain oma
mielikuvitus. Sodan aika etääntyy mutta yhä me kaipaamme.
”Kun
ihminen vanhenee, niin vaivat nuortuvat”. Joitakin aikoja sitten eräs
tuttavani kysyi minulta närkästyneenä. ”Miksi te sotaorvot ja
muut sota-ajan lapset olette nyt alkaneet puhua ja tuoda esiin
kokemuksianne ja kärsimyksiänne? Nehän ovat olleita ja menneitä. Te
olette elämänne eläneet ja pärjänneet niin kuin muutkin. Turha niistä
on enää puhua.”
Monet ihmiset ajattelevat kuten tämäkin
tuttava. Niin – miksi? Miksi me kysymme, mitä minulle on tapahtunut?
Miksi juuri minulle?
Veteraanipäivänä katselin silloin flunssassa
olleen 7-vuotiaan pojanpoikani kanssa valtakunnallisia juhlia ja
juhlapuheesta jäi mieleeni sana: Kansakunnalla, joka ei tunne
menneisyyttään, ei ole myöskään tulevaisuutta.
Kansakunnan on
kokonaisuutena tunnettava menneisyytensä, mutta myös yksityisen ihmisen
on tunnettava oma historiansa voidakseen suunnata rauhallisesti
tulevaan. Siksi on tärkeää, että me vihdoin opimme tietämään ja
ymmärtämään myös sen, miksi vasta nyt. Miksi me nyt ikävöimme ja
kaipaamme isäämme/puolisoamme?
Meidän lapsuutemme aikoihin
vaiettiin vaikeista asioista. Minä, joka olin sodassa kaatuneen isäni
lisäksi menettänyt yhteyden koko muuhun perheeseeni, kysyin tavattuani
nuorena aikuisena äitini, miksi hän antoi minut pois eikä edes pitänyt
yhteyttä, oli ainoa vastaus: ”Silloin kaikki vain oli niin vaikeaa!” Ja
nopeasti puhe siirrettiin johonkin helpompaan asiaan. Olen varma, että
sama kokemus on monella muullakin täällä olevalla. Silloin ei ollut
tapana puhua vaikeista asioista, luotettiin tai ainakin toivottiin,
että ne poistuvat tai unohtuvat vaikenemalla. Opiskeluiässä tuli aika,
jolloin ei liioin saanut puhua sodasta ja sotaorpoudesta, tuli
suomettumisen aika. Minä esim. aloitin teologian opiskelun 100 muun
nuoren joukossa, mietin paljon sotaorpouttani ja luulin olevani
kurssillani ainoa sotaorpo. Vasta kymmenien vuosien päästä olen saanut
eri kautta tietää, että meitä oli useampia. Opiskelun jälkeen tai usein
jo sen aikana alkoi työn tekeminen, sitten opintovelkojen maksu ja moni
perusti perheen, elämä oli työntäyteistä. Vasta lasten aikuistuttua ja
itse eläkkeelle siirryttyämme on tullut aikaa ajatella omaa elämäämme
ja sen kulkua. Moni on yllättynyt, kuinka rajuina ne ajatukset ja
kysymykset ovat tulleet.
On mielenkiintoista, kuinka monessa
sodan jalkoihin lapsena joutuneissa, erilaisiin ryhmiin
kuuluvissa on samoihin aikoihin herännyt samoja kysymyksiä:
- Mitä minulle oikein tapahtui?
- Miten tapahtunut on vaikuttanut elämääni?
- Entä jos näin ei olisi käynyt, millaiseksi elämäni
kulku silloin olisi muodostunut?
Sotaorpojen
lisäksi esim. sotalapset, evakkolapset, saksalaisten sotilaitten lapset
ja eri syistä vangitut lapset miettivät näitä kysymyksiä, välillä
yhdessä, välillä kukin omana ryhmänään. Kohtaloita ei vertailla
keskenään, jokaisen lapsen kärsimys sodan tähden on kohtuutonta.
Sodassa ei ole voittajia, on vain uhreja.
Tämä maa ei
olisi meille niin rakas, ellemme tietäisi ja tuntisi sitä hintaa, mikä
siitä on maksettu. Suunnilleen jokaisen suomalaisen kirkon vieressä on
sankarihautausmaa, yhteensä niitä on 622, jonne on kätketty yhteensä 93
000 kaatuneen maallinen maja, se mikä oli jäljellä ja mikä saatiin
kotimaahan tai sitten siunattiin poissaolevana. Heitä me
muistamme tänään suurella kunnioituksella ja kiitollisuudella, mutta me
sotaorvot ja -lesket myös itkien ja kaivaten. Tammenlehvän ja
Kaatuneitten muistosäätiön kauniissa juuri julkaistussa
muistoilmoituksessa on sanat: ”Muisto kivessä on merkki elämästä.”
Muista sinäkin ja elämä jatkuu.
Kaatuneitten muistopäivä sattuu
– kuten jo kuulimme – rukoussunnuntaiksi. Saarnateksti kertoo
hellittämättömästä uskosta ja siitä, että Jumala viimein vastaa meidän
rukouksiimme. Sotalesket ja sotaorvot, samoin muut sodan uhrit
tietävät ja me olemme varmasti jokainen kokeneet, että vastaus harvoin
tulee kuin paluupostina ja samoin harvoin juuri sellaisena kuin
mitä olemme toivoneet ja pyytäneet. Luulen, että monet meistä,
erityisesti ne, jotka eivät nähneet kaatuneen isän ruumista, ovat
laillani toivoneet ja ehkä rukoilleet, että isä sittenkin olisi jäänyt
eloon ja saapuisi jossakin vaiheessa luoksemme. Näin ei ole tapahtunut,
mutta Jumala on vastannut niin, että me saamme elää vapaina maassamme,
kohottaa oman siniristilippumme salkoon vapauden symbolina. Tekstin
mies ei pyytänyt ystävältään leipää koko loppuiäkseen, vaan ainoastaan
sen verran, että hän voi tarjota vieraalleen. Pyhässä maassa siihen
aikaan oli valtava loukkaus, jos isäntä ei tarjonnut mitään vieraalle.
Ei ajatus ihan outo ole meillekään, ei varsinkaan edelliselle
sukupolvelle. Muistamme lapsuudestamme, ettei ainakaan maalla vieraita
juuri erikseen kutsuttu, mutta kun heitä tuli, pannu nostettiin heti
tulelle – siihenkin aikaan, kun tarjottavana oli vain korviketta!
Mies,
jolta naapuri Luukkaan kertoman mukaan tuli apua pyytämään, oli
vaivaantunut. Hän oli nukkumassa lastensa kanssa ja koki ilmeisen
kohtuuttomana nousta vuoteesta ja lähteä antamaan leipää
naapurilleen. Tämä oli kuitenkin sitkeä eikä lopettanut avunpyyntöjään
ennen kuin oli saanut myönteisen vastauksen. Sinnikäs pyyntö tulee
kuulluksi.
Työnteko ja rukoileminen on usein sisäistetty elämän
tärkeiksi asioiksi. Tuoreimmankin Gallupin mukaan kolme neljästä
suomalaisesta on oppinut lapsena ainakin iltarukouksen. Rukous on
vaikeinta silloin, kun mielen täyttää huoli ja ahdistus. Sanoja ei
löydy, on vain hajanaisia ajatuksia, huokauksia – ja samalla avoimuutta
Jumalan edessä. Se on aidoin rukous. Se riittää. Jumala tuntee meidän
sisimmätkin ajatuksemme, vieläpä paremmin kuin me itse. Meidän on vain
muistettava, ettei Hän ole vastausautomaatti, Hän on elävä persoona ja
hänellä on omat aikansa. Rukouksesta on myös sanottu, että se on
ihmiskunnan vanhin terapiamuoto.
Rukous todella kantaa ja kannattaa
meitä. Se kantaa meitä eteenpäin myös elämämme vaikeimpien aikojen ja
kohtaloitten yli. se on kestävä silta Vapahtajan ja taivaallisen isämme
hoitoon ja yhteyteen.